تفاوت بین یک عمل زیبایی بی ضرر و کشنده ترین سم روی زمین چیست؟ وجود ندارد!



هر ساله، میلیون ها روش‌های بوتاکس معمولاً به صورت تزریق‌های غیرتهاجمی انجام می‌شوند. در بسیاری از موارد از این تزریق ها برای اهداف زیبایی مانند رفع چین و چروک های پوست استفاده می شود. چندین کاربرد درمانی نیز رایج است، مانند درمان میگرن و حتی تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس). بدیهی است که اگر افراد زیادی این کار را انجام دهند و فواید زیادی داشته باشد، بوتاکس باید بی ضرر باشد، درست است؟ خوب، خود رویه ها کاملاً ایمن در نظر گرفته می شوند. با این حال، در هر تزریق یک راز تاریک و مرگبار نهفته است.

سم بوتولینوم چیست؟

برای درک اینکه سم بوتولینوم (BoNT؛ همچنین به عنوان سم پشت بوتاکس شناخته می شود) چیست، ابتدا باید خود را با مقصر تولید آن آشنا کنید: یک میکروارگانیسم. به طور خاص، سم بوتولینوم توسط کلستریدیوم بوتولینوم، یک نوع باکتری این یک باکتری گرم مثبت، هاگ ساز و بی هوازی است که تقریباً در هر نقطه از جهان یافت می شود و به صورت هاگ در خاک زندگی می کند.

C. بوتولینوم خود مضر نیست. با این حال، سمی که تولید می کند، کشنده ترین ماده طبیعی روی کره زمین در نظر گرفته می شود. این سم عامل اصلی بیماری ویرانگر به نام بوتولیسم است که خوشبختانه این روزها چندان رایج نیست.

بیماری بوتولیسم

ممکن است قبلاً نام بوتولیسم را شنیده باشید زیرا این نوعی مسمومیت غذایی است که در نتیجه نگهداری یا کنسرو کردن نادرست غذا ایجاد می شود. همچنین به همین دلیل است که روی عسل برچسب هشدار داده می شود که کودکان زیر یک سال نمی توانند آن را مصرف کنند. امروز وجود دارد سه روش اصلی عفونت با C. بوتولینوم: روده ای، گوارشی و از طریق زخم های عفونی.

بوتولیسم به دلیل یک علامت نسبت داده شده بسیار ترسناک است: فلج. مثل پسر عموی نزدیکش، کلستریدیوم تتانی، عامل بیماری کزاز (که باعث فلج نیز می شود) C. بوتولینوم قربانیان خود را به شیوه ای شدید و کارآمد می کشد. اکثر افراد مبتلا که تسلیم بیماری می شوند در نتیجه نارسایی تنفسی می میرند زیرا ماهیچه های مورد نیاز برای استنشاق فلج می شوند. اما دقیقاً چگونه این اتفاق می افتد؟

برای اینکه ماهیچه ها منقبض شوند، باید یک سیگنال شیمیایی از یک نورون مجاور دریافت کنند، سلولی که بخشی از سیستم عصبی است. این سیگنال شیمیایی به شکل یک انتقال دهنده عصبی به نام استیل کولین (ACh) می آید. ACH نورون ها را در یک کیسه کوچک متصل به غشاء به نام وزیکول می گذارد. این وزیکول برای یک سفر کوتاه به یک سلول عضلانی طراحی شده است، جایی که باز می شود و ACH آزاد است به گیرنده هایی که باعث انقباض می شوند متصل شود. هنگامی که سم بوتولینوم وارد بدن می شود، به سرعت به سلول های عصبی حمله می کند. به طور خاص، تشکیل وزیکول های حاوی ACh را غیرممکن می کند و در نهایت انقباض عضلانی را به یک کار غیرممکن تبدیل می کند. نتیجه یک فلج نزولی و شل است. این بدان معنی است که فلج از عضلات صورت/گردن شروع می شود و پایین می آید و با افتادگی و بی حرکتی عضلات مشخص می شود.

تصویر ایجاد شده در BioRender.com توسط نویسنده.

امروزه این بیماری اگرچه بسیار نادر است، اما درمان موثری دارد. از آنجایی که علائم به جای یک باکتری در حال تقسیم فعال، توسط یک سم ایجاد می شوند، معمولاً از آنتی بیوتیک ها برای درمان استفاده نمی شود (اگرچه ممکن است در موارد بوتولیسم زخم که در آن زخم توسط باکتری کلونیزه می شود، به آنها نیاز باشد). در عوض، درمان انتخابی آنتی‌توکسینی است که سم بوتولینوم را که به طور فعال در خون در گردش است، خنثی می‌کند. اثرات بوتولیسم از نظر فنی غیرقابل برگشت است، اما این بدان معنا نیست که فرد مبتلا برای همیشه فلج می ماند. به تدریج، اعصاب از اثرات سم بهبود می یابند، اما این یک روند بسیار کند است که ممکن است چندین ماه طول بکشد. در طی این ماه ها، بسته به میزان پیشرفت بیماری، افراد مبتلا به احتمال زیاد به درمان حمایتی نیاز خواهند داشت.

تاریخچه بوتولیسم

منشاء بیماری را می توان دنبال کرد اواسط دهه 1730 زمانی که شروع به مصرف خون می کند. در واقع، نام “بوتولیسم” از کلمه لاتین برای سوسیس آمده است: “botetlus”. در آن زمان، مردم از عواقب روش‌های نادرست نگهداری یا آماده‌سازی غذا بی‌اطلاع بودند، بنابراین بوتولیسم ناشی از غذا در میان جمعیت گسترش یافت.

آخرین شیوع این بیماری که مورد توجه قرار گرفت در سال 2015 در اوهایو در تعطیلات کلیسا رخ داد. این اپیدمی، بزرگترین اپیدمی در نزدیک به 40 سال گذشته، 29 نفر را تحت تاثیر قرار داد و یک نفر جان خود را از دست داد. مقصر سالاد سیب زمینی نادرست تهیه شده بود که به عنوان یادآوری قوی از خطرناک بودن آن بود. C. بوتولینوم واقعا می تواند باشد.

امروزه اکثر موارد بوتولیسم روده ای هستند نه از طریق غذا. این موارد اغلب ناشی از مصرف عسل توسط کودکان زیر یک سال است که فراوان است C. بوتولینوم اختلاف نظر. به همین دلیل، بوتولیسم روده به عنوان بوتولیسم نوزادی نیز شناخته می شود. افراد مسن معمولاً می توانند بدون مشکل عسل بخورند زیرا باکتری های موجود در دستگاه گوارش ما با هم رقابت می کنند C. بوتولینوم هاگ هایی که هرگز جوانه نمی زنند. با این حال، از آنجایی که سیستم گوارشی کودک توسعه نیافته است، بسیار آسان تر است C. بوتولینوم برای استعمار روده و ایجاد بیماری.

برچسب هشدار روی بسته بندی عسل منبع تصویر: The Apiarist.
این چه ربطی به بوتاکس دارد؟

اگرچه برای کشتن یک فرد تنها به حداقل مقدار سم بوتولینوم نیاز است، هزاران نفر هر سال تزریق بوتاکس حاوی BoNT دریافت می کنند. هنگامی که برای اهداف آرایشی یا درمانی استفاده می شود، سم با استریل کردن/رقیق کردن بسیار تنظیم می شود و در دوزهای بسیار کم تحویل می شود. از آنجایی که سم با جلوگیری از رسیدن سیگنال های عصبی (انتقال دهنده های عصبی) به ماهیچه ها عمل می کند، بوتاکس® برای درمان مشکلات مربوط به انقباض عضلانی استفاده می شود. این به ویژه برای افرادی که مبتلا هستند مفید است درد مزمن عضلانیزیرا این عضلات را مجبور به شل شدن می کند.

بوتاکس اغلب با لوازم آرایشی و رفع چین و چروک همراه است. خیلی خوب کار میکنه برای چین و چروک های پویاکه در اثر حرکت عضلات مانند خطوط لبخند و چین و چروک پیشانی ایجاد می شود. با این حال، تزریق در مورد چین و چروک های ساکن یا فقط افتادگی پوست که معمولاً با افزایش سن به وجود می آید، نتیجه چندانی ندارد. از آنجایی که سم تزریق شده باعث فلج شدن عضلات در محل تزریق می شود، مثلاً روی پیشانی، چین و چروک های مرتبط با حرکت در آن ناحیه دیگر ظاهر نمی شوند. اثرات بوتاکس برای چندین ماه باقی می ماند، اما از آنجایی که اعصاب در نهایت بهبود می یابند (مانند بیماری بوتولیسم)، تزریق باید مداوم باشد تا نتیجه مطلوب باقی بماند.

نواحی رایج برای تزریق بوتاکس صورت. منبع عکس: Bella Donna Med Spa.

نگرانی که اغلب در بحث بوتاکس مطرح می شود این است که آیا کسی پس از تزریق به بوتولیسم مبتلا شده است یا خیر. پاسخ تقریباً نامشخص است، زیرا شرکت های بازاریابی اغلب ادعا می کنند که این روش 100٪ مواقع بی ضرر است، به جز برای درد در محل تزریق. از سوی دیگر، در مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد86 مورد بوتولیسم شناسایی و به تزریق بوتاکس نسبت داده شد. بیماران مشاهده شده علائم اولیه بوتولیسم را داشتند و به خوبی به درمان با آنتی توکسین BoNT پاسخ دادند. هیچ یک از بیماران دچار عوارض جدی یا مشکلات تنفسی نشدند، اما به سرعت با آنتی‌توکسین نیز درمان شدند.

اکثریت قریب به اتفاق تزریق بوتاکس در واقع بسیار ایمن هستند و موارد بوتولیسم امروزه بسیار نادر است (کمتر از 1000 مورد در سراسر جهان). با این حال، توجه به این نکته ضروری است C. بوتولینوم در حال حاضر به دلیل ماهیت کشنده سم آن، یک تهدید بزرگ بیوتروریسم در نظر گرفته می شود. حداقل نگرانی از ابتلا به این بیماری از طریق یک عمل زیبایی حداقل است.

  • آنا رووینوف

    آنا در حال حاضر در دانشگاه میسوری-کانزاس سیتی تحصیل می کند و در برنامه ترکیبی 6 ساله لیسانس/پزشکی آنها دانشجو است. او امیدوار است در آینده در زمینه بیماری های عفونی تخصص پیدا کند. می توانید با او در @annaruvino در اینستاگرام تماس بگیرید.



Source link